تا دقایقی دیگر جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق + فیلم مخالفت کامرون با شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی کوه اسناد «بی بی سی» درباره نیکا شاکرمی، موش زایید + تصویر جمعی از معلمان با رهبر انقلاب فردا چهارشنبه دیدار می‌کنند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
سرخط خبرها

نگاه واقع بینانه در مطالبه گری از دولت

  • کد خبر: ۸۹۱۴۵
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
نگاه واقع بینانه در مطالبه گری از دولت
نزدیک به ۱۰۰ روز از آغازبه کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این میان، برخی بدون ارزیابی واقع بینانه و درنظرگرفتن انباشت ناکارآمدی‌ها و مشکلاتی که از دولت‌های گذشته به ارث رسیده است، انتظار دارند که دولت جدید معجزه وار در همین مدت اندک، همه مشکلات را برطرف کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کارنامه سیدابراهیم رئیسی و گروه همراه ایشان در دولت سیزدهم در مسئولیت‌های پیشین، مؤید توفیقات بسیاری است و در نتیجه انتظارات افزونی از رئیس جمهور و هیئت دولت وجود دارد؛ اما این نباید سبب شود برخی به بیراهه روند و توقعاتی خلاف واقع داشته باشند.

متأسفانه دراین میان، برخی نیز فقط برای تسویه حساب‌های سیاسی و جناحی، بدون توجه به آنکه رئیس جمهور در چه شرایط نامطلوبی سکان اجرایی کشور را در دست گرفته است، زبان به انتقاد‌های بی پشتوانه گشوده اند و هر روز موضوعی را به بهانه‌ای برای حمله به دولت بدل می‌کنند؛ یک روز مشکلات معیشتی که بر هیچ کس پوشیده نیست، بهانه می‌شود و روز دیگر، بحث انتصابات خانوادگی بدون درنظرداشتن اصل شایسته سالاری.

انتخاب عادلانه برمبنای شایسته سالاری

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با «ایسنا» درباره لزوم شایسته سالاری در دولت و پاره‌ای انتقاد‌ها به انتصابات گذشته گفت: اکنون کسانی به انتصابات انجام شده در دولت سیزدهم ایراد می‌گیرند که در دوران مسئولیت خودشان انتصابات خانوادگی بسیاری انجام شده بود. حال آنکه اگر ما برمبنای شایسته سالاری عمل کنیم، دیگر نباید به اینکه فرد منصوب شده با مسئول نسبت خانوادگی دارد، توجه کنیم. همین که فرد شایسته باشد، می‌تواند در منصبی که تخصص آن را دارد، منصوب شود.

مگر فردی که داماد یکی از مسئولان شده، مرتکب جرم شده است که ما دیگر از توان و تخصص او استفاده نکنیم؟! بسیاری از انتصاباتی که در دولت سیزدهم انجام شد، درحالی با اعتراض روبه رو شده که فرد منصوب شده فردی شایسته و متخصص بوده است. اینکه صرفا به دلیل بحث‌های سیاسی بخواهیم افراد متخصص را از رسیدن به جایگاه‌های مختلف محروم کنیم، درست نیست.

حل مشکلات ریشه‌ای زمان بر است

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفتگو با «فردا» درباره پاره‌ای انتقاد‌ها به عملکرد اقتصادی دولت گفت: باید قدری به دولت زمان دهیم، مثلا زمان معقولی بین ۶ ماه تا یک سال. برخی مسئولان اجرایی در جلسات خصوصی بیان کردند که دست کم تا فروردین فرصتی برای کار داده شود، چون وزرا تازه آمده اند.

وی افزود: جریانی می‌خواهد این طور جلوه دهد که باید وزرا در مدت ۲ ماه طوری کار می‌کردند که کل مشکلات برطرف شود. حال آنکه برخی از این مشکلات مانند مشکلات مسکن، بورس و بانک ریشه‌ای است و حل آن‌ها زمان می‌برد. مقدم گفت: رسانه‌ها مسئولیت مطالبه گری دارند و پیگیری دیدگاه‌های مردم را باید از مسئولان طلب کنند، اما اگر زودتر از موعد فشار زیادی به دولت وارد شود، همه انرژی شان صرف پاسخگویی به این مسائل می‌شود.

باید به دولت فرصت داده شود

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، نیز در گفتگو با خبرگزاری «مهر» در واکنش به اظهارات برخی چهره‌های سیاسی مبنی بر اینکه دولت باید گزارش عملکرد صدروزه اش را ارائه دهد، گفت: دولت برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی برای رفع مشکلات کشور دارد.

باید عملکرد هشت ساله دولت روحانی را مدنظر قرار دهیم. اکنون بدهی‌های بسیار زیادی به دولت سیزدهم رسیده است و هر ماه دولت مبالغ زیادی را برای تسویه بدهی‌های دولت سابق پرداخت می‌کند. ضمن آنکه باید به این مسئله هم توجه کرد که وزرا از سوم شهریور آغازبه کار کرده اند و باید به دولت فرصت داده شود تا همه مسئولان اجرایی اش را به ویژه در استان‌ها مستقر کند که این کار تا حدی زمان بر است.

وی افزود: بااین حال، دولت در همین مدت کوتاه کارنامه موفقی داشته است؛ از بحث واکسیناسیون عمومی گرفته است تا گشایش‌های اقتصادی. اقدامات خوبی در دست انجام است و جلسات هماهنگی بین وزرا و دیگر مسئولان دولت هر هفته تشکیل می‌شود و شخص رئیس جمهور دغدغه جدی برای رفع مشکلات معیشتی مردم دارد. همچنین برخی شورا‌های عالی کشور در چند سال گذشته جلسه تشکیل نداده بودند که رئیس جمهور از ابتدای شروع به کارش پیگیر تشکیل این جلسات بود و تاکنون هم برخی از این شورا‌ها با حضور شخص رئیس جمهور جلسه تشکیل داده اند. این مسائل نشان دهنده آن است که دولت عزم جدی برای رفع مشکلات کشور دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->